Vēstule Rīgas Domei par videi draudzīgas kuģošanas veicināšanu Rīgas ūdeņos

2025. gada 28. maijā Latvijas Jūrniecības savienība saņēma SIA “Jaunā Vecrīga” iesniegumu ar aicinājumu atbalstīt iniciatīvu, kuras mērķis ir sekmēt videi draudzīgākas kuģošanas ieviešanu Rīgas pilsētas ūdeņos, īpaši uzsverot pasažieru kuģu dzinēju ietekmi uz gaisa kvalitāti un sabiedrības veselību.

Latvijas Jūrniecības savienības ieskatā atzinīgi vērtējama SIA “Jaunā Vecrīga” modernizācijas iniciatīva, kuras rezultātā uzņēmumā tika īstenota novecojušo dzinēju nomaiņu pret klasifikācijas sabiedrību sertificētiem, ES ražotiem un mūsdienu vides standartiem atbilstošiem dzinējiem.

Videi draudzīga kuģošana ir  visu Rīgas iedzīvotāju un pilsētas viesu interesēs un atbilst Rīgas pilsētas ilgtermiņa attīstības mērķiem, tāpēc Latvijas Jūrniecības savienība aicina Rīgas domi noteikt kritērijus un prasības  pasažieru kuģiem un to dzinējiem, kuri kuģo Rīgas pilsētā, ņemot vērā, ka transporta radītā piesārņojuma samazināšana un energoefektivitātes veicināšana ir viens no urbanizācijas principiem, kas norādīts Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam  saistībā ar ilgtermiņa attīstības mērķi “Ērta, droša un iedzīvotājiem patīkama pilsētvide”.

Tāpat arī Rīgas  “Rīcības plāns klimata mērķu sasniegšanai līdz 2030. gadam” paredz ambiciozu mērķi  nodrošināt 53% CO2 emisiju samazinājumu, salīdzinot ar 2019. gadu, kas nozīmē sasniegt CO2 emisiju samazinājumu par 80%, salīdzinot ar 1990. gadu, un klimatneitralitāti pašvaldības infrastruktūrā. Šis plāns paredz saistībā ar transportu un infrastruktūru ieviest zemas emisijas zonas un noteikt citu ierobežojumus ar fosilo degvielu darbināmiem transportlīdzekļiem līdz 2027. gadam, kas noteikti būtu attiecināms uz ūdens transportlīdzekļiem Rīgas pilsētā[1].

Latvijas Jūrniecības savienība, ņemot vērā iepriekš minēto, aicina Rīgas domi noteikt minimālās tehniskās un vides prasības  arī kuģiem, kas kuģo Rīgas pilsētā, piemēram, balstoties uz dzinēja ražošanas gadu un emisijas sertifikāciju. Latvijas Jūrniecības savienība  arī apliecina, ka ir gatava iesaistīties kopā ar Rīgas domi un citām ieinteresētajām pusēm, lai kopīgi izstrādātu kuģošanas regulējumu, kas veicinātu pāreju uz videi draudzīgu un klimatneitrālu ūdens transportu Rīgas pilsētā.

Patiesā cieņā,

Latvijas Jūrniecības savienības valdes priekšsēdētājs

Roberts Gailītis


[1] 3.2.4 B-2.2. Individuālo rīcību izvērsums – Transports un mobilitāte KPL_Ricibas_plans_v.2_2025-01-08_EK_ratificets.pdf